Materiale til praksis

Her på siden kan du finde materialer målrettet de praksis, som deltager i interventionsgrupper. Du kan bl.a. finde forskellige videoguide, vores håndbog, samt en quickguide.

 

 

For at forstå forskellen på årsstatus og overblikskonsultation, kan man skæve til Dansk Selskab for Almen medicins redskabsark om årsstatus og overbliksstatus.

Her står der:

  • ”Årsstatus (tidligere kaldet årskontrol) dækker over en lægefaglig vurdering og monitorering af den enkelte sygdom og behandlingen af denne ud fra en helhedsorienteret tilgang.
  • Overbliksstatus (overblikskonsultation)… kan være hjælpsom i arbejdet med patienter med multisygdom, så vi kan holde fokus på patientens perspektiv og tænke på tværs af diagnoser.”

Begge består af en patientens del, en lægens del og en fælles del, men hvor årsstatus har fokus på at monitorere og justere behandlingen for en enkelt sygdom, eller flere relaterede sygdomme, går overblikskonsultation på tværs af alle diagnoser uden at gå i dybden med de enkelte. Så i en årsstatus kigger man på blodprøver og værdier og justerer medicinen inden for den enkelte sygdom. I en overblikskonsultation kigger man på diagnoser og forløb i andre sektorer og lægger en plan for alle kontakter i praksis og behandlinger for det næste år.

Det vil sige at overblikskonsultation ikke erstatter en eller flere årsstatus, men er en årlig, samlet vurdering af alle diagnoser og en fælles plan for det kommende år.

 

 

 

Hvordan man finder patienterne

I vælger selv hvordan I ønsker at identificere og invitere patienter til overblikskonsultation, men her kommer forslag til hvordan det kan tilgås:

Løbende identifikation og invitation når patienterne kommer i praksis, f.eks. i forbindelse med: 

  • Årskontrol
  • Opfølgning efter indlæggelse
  • Gennemgang af medicin, hvor I fornemmer at patienten er påvirket eller begrænset af sin multimorbiditet.
  • Nye patienter i praksis, som virker komplekse

Samlet identifikation på baggrund af dataudtræk, f.eks.:

  • Medicin: Ti eller flere præparater.
  • Ydelser: flere 0120 ydelser eller forløbsydelser
  • Indlæggelser/epikriser

Det er vigtigt at patienterne opfylder kriterierne for en overblikskonsultation. Hav dem evt. liggende på jeres skrivebord, så I nemt kan få et indtryk af om patienterne der sidder over for jer, er kandidat til en overblikskonsultation.

Hvem må man invitere?

  • Være mindst 18 år 
  • Have to eller flere kroniske sygdomme 
  • Have 5 eller flere receptpligtige præparater på medicinlisten 
  • Være hjemmeboende 
  • Opleve betydelige problemer* i relation til sit liv og helbred pga. sin multimorbiditet • Have mindst én kontakt til sekundærsektoren inden for det seneste år**

* de nævnte betydelige problemer kan være biomedicinske, psykologiske, komme til udtryk i relation til sundhedsvæsenet, eller:

  • at have mange kroniske sygdomme fra forskellige organsystemer 
  • at én eller flere af sygdommene er ny-diagnosticeret eller dårligt regulerede
  • at have et dårligt netværk
  • at være angst eller utryg 
  • at føle sig begrænset fysisk eller socialt af sine sygdomme 
  • at have svært ved at overkomme sine aftaler 
  • at føle sig svigtet af sundhedsvæsenet

** Hvis patienten har opfyldt kriterierne og været til en overblikskonsultation i 2023, må vedkommende gerne inviteres igen i 2024, selvom der ikke har været kontakt til sekundærsektoren.

Husk at I gerne må invitere de samme patienter i både 2023 og 2024.

 

 

Få tid til overblikskonsultationer

Hvordan skaber jeg tid i kalenderen til at afholde overblikskonsultationer?

Tips og tricks fra forskellige praksis til hvordan de har fået skabt tid til overblikskonsultationer: 

  • Sætte et timeslot af hver anden eller hver tredje uge 
  • Planlægge overblikskonsultationer ude i fremtiden -> booke patienten ind til om f.eks. 4 uger, hvor der er tid i kalenderen
  • Sætte hel dag af og kun lave overbliskonsultationer denne dag

Tidsforbrug

Der er ikke specifikke krav til tidsforbruget i overenskomsten. I overenskomsten står der: ”Der indføres en ydelse med et honorar på 1027,41kr, som skal dække den praktiserende læges tidsforbrug til den beskrevne fokuserede og tværfaglige indsats. Honoraret dækker gennemførelsen af de aktivitet/patientbehandling, som er forbundet med projektet.”

Her er et vejledende forslag til hvordan man kan afsætte tid i kalenderen:

  • 10-30 min: Skabe et overblik inden konsultation 
  • 30-45 min: Selve konsultationen 
  • 10-15 min: Tid efter konsultation til notat og koordinering

OBS: Det varierer både fra læge til læge og fra patient til patient hvor lang tid, der er brug for til de enkelte dele.

Den tid der sættes af efter konsultationen, er for at undgå ”hængepartier”. Hvis man arbejder bedst med at løse disse opgaver på et andet tidspunkt end umiddelbart efter konsultationen, kan man sætte tiden af på et andet tidspunkt.

 

 

Fraser til journalen

Fraser til overblik

 

 

 

 

 

 

 

 

Håndbog

Vores håndbog giver et overblik over baggrunden for projektet, samt præsenterer råd og vejledning til planlægning og afholdelse af konsultationerne.

Download håndbogen til Projekt Overblikskonsultation her.

Quickguide

Vores quickguide giver et nemt overblik over de praktiske regler i Projekt Overblikskonsultation.

Download quickguiden til Projekt Overblikskonsultation her.

 

 

 

 

Hvordan tager jeg ydelsen for en overblikskonsultation?

Overblikskonsultation honoreres med 1.027,41 kr. Afregningen foregår ved hjælp af det almindelige afregningssystem i praksis’ lægesystem med ydelse 4538.

Hvis man sender en regning med ydelse 4538 til regionen, går der 1.027,41 kr. ind på kontoen uanset hvad der står i praksissystemet.

Der har stået mange spændende beløb i praksis-systemerne, men det betyder ikke noget for hvad regionen udbetaler. De forholder sig kun til beløbet i LUNA, der er korrekt.

Sådan undersøger du om ydelsen ligger i systemet (eksempel fra EG Clinea).

Mange af lægesystemerne har nu oprettet ydelsen. Hvis du skal undersøge om ydelsen allerede ligger i EG Clinea skal du gå ind i Menu – System manager – Ydelsesregistrering – ydelser. Så burde ydelsen ligge der.

Hvis den ikke ligger der, kan du oprette den ligesom en attest- eller vaccinationsydelse. Bare husk at fjerne fluebenet i at patienten selv betaler.

Hvis det volder problemer, kan helpdesk for dit lægesystem hjælpe med at oprette den.